1817
Baron karl Frederich Drais von Sauerbronn (1785 - 1851)
ses ridende på et køretøj med 2 hjul som han fremdrev
med fødderne løbende på jorden. (Løbemaskine)
1818
Drais gjorde snart forhjulet styrbart, og nu kaldtes
køretøjet en 'Draisine'. En sådan kom til Danmark 1818.
1819
Draisinen blev forbedret af den britiske karetmager
Denis Johnson og i produktion under navnet
'Pedestrian Hobby Horse'.
1861
Pierre Michaux og sønner starter produktionen af draisiner med
pedaler på forhjulet. Køretøjet får navnet 'Velocipede' og
bliver straks meget populært. "Rideskoler" oprettes.
1866
Franskmanden Pierre Lallement tager i USA patent på og starter
ligeleddes en produktion af draisiner med pedaler på forhjulet,
uden at vide at det har Michaus allerede gjort.
1869
Den første litteratur om det at cykle opstod. samme år kom
velocipeden også til Danmark. 'Velocipede-feberen' opstod.
Lokale smede fremstillede velocipeder efter fransk forbillede
1870
Allerede nu begyndte udviklingen af lettere og mere
hensigtsmæssige velocipeder. Det hule, lette rørstel fremkom,
og dertil hjul med opspændte, tynde egre, kuglelejer samt
affjedring.
|
1875
De første høje bicykler kommer til danmark.
1881
Nu er der 10 høje bicykler i Danmark. Året efter flere hundrede. Cykelsport, ture og væddeløb opstod, og den første cykelklub i Danmark stiftedes, DBC 'Danish Bicykel Club', (næstældst i verden) eksisterer stadig, driver Ballerup Cykel Arena
1888
Den mere sikre 'safety' fremkom og fortrængte hurtigt bicyklen eller 'ordinary´en' som den nu blev kaldt af stadig færre, men hårdnakkede, tilhængere. Med safetyen udvikledes kædetræk og gear.
1892
"Cykel" blev nu den almindelige betegnelse for dette 2 hjulede køretøj, afledt af 'bicycle' og 'cycle'.

Fra Appleton's "Cyclopaedia of Applied Mechanics", 1892
|